De laatste dingetjes op het to-do-lijstje - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Lienke Oostvogels - WaarBenJij.nu De laatste dingetjes op het to-do-lijstje - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Lienke Oostvogels - WaarBenJij.nu

De laatste dingetjes op het to-do-lijstje

Blijf op de hoogte en volg Lienke

28 Juni 2013 | Australië, Melbourne

Hoi iedereen,

Alleen de echte die-hards blijven nog over. Dus hier nog een keer een blog van mijn kant. Het zal een van mijn laatste zijn, want mijn tijd hier zit er alweer bijna op. Nog maar 2 weken en dan is Dimitri hier en dat betekent dat ik over 3 weken de eerste versie van mijn scriptie af moet hebben. Op 19 juli ga ik op de universiteit hier een presentatie geven en lever ik het verslag in bij mijn begeleider. Ik zal dan als ik terug ben in Nederland nog de laatste aanpassingen moeten doen.

Ik ben nu dus voornamelijk bezig met het analyseren van mijn data en het schrijven van mijn scriptie. Ik heb nog niet alle data dus daar wacht ik nog op, maar ik probeer zoveel mogelijk te doen zodat ik, als ik mijn laatste data krijg, die gelijk kan invullen en niet veel tijd meer nodig heb. Over stage valt dus niet zo heel veel te vertellen: ik ben vierkanten oogjes aan het creëren van het hele dag ‘vrolijk’ wegtikken op mijn laptop. Speciaal voor tante Lianne zal ik nog een foto maken van het ziekenhuis, maar daar valt vrij weinig aan te zien hoor ;)

Afgelopen week heb ik ook mee mogen lopen met een apotheker in de openbare apotheek en in het ziekenhuis. De apotheken zien er hier een beetje uit als de drogisterijen in Nederland, je kunt er echt van alles kopen en helemaal achterin, als je goed zoekt, is er nog een balie voor receptgeneesmiddelen. De apotheek waar ik mocht meelopen was echter geen onderdeel van een keten en hier was dit dus veel minder. Deze had al iets meer weg van een apotheek zoals we die in Nederland kennen. Opzich zitten er niet veel verschillen tussen de werkzaamheden van een apotheker in Nederland en Australië, maar het zorgsysteem werkt hier wel anders. Mensen hoeven hier namelijk niet verzekerd te zijn en betalen alles zelf. Dat betekent dus geen preferentiebeleid! De mensen willen hier zelf juist graag generiek want dat is goedkoper! Geen zeurende mensen aan de balies dus.. Wat een walhalla!

De werkzaamheden in het ziekenhuis verschillen wel veel. De apothekers komen hier echt op de afdelingen en zien ook de patiënten. Ik heb een halve dag mee mogen lopen met een apotheker die zich aan het registreren is en een apotheker heeft me hun werkzaamheden op de neonatale afdeling laten zien. Erg zielig om die kleine baby’s met al die slangetjes te zien! Maar het werk van de apotheker was echt interessant. In Nederland moeten ze ook maar introduceren dat de apothekers meer op de afdelingen komen en patiënten voorlichting geven over hun (ontslag)medicatie.

Naast stage, zijn we nu ook bezig om ons to-do-lijstje af te maken. Zo zijn we vorige week zaterdag naar Phillip Island geweest. Dat is ongeveer 2uur rijden vanaf Melbourne en staat bekend om de enorme pinguïnkolonie die daar leeft. Onderweg zijn we eerst naar Walu Koala and Wildlife Park gegaan, waar we alle Australische dieren hebben kunnen zien. Je kon voor $20 ook op de foto met een koala, maar dat vonden we een beetje aan de hoge kant dus hebben we geïmproviseerd (zie foto). Wel hebben we voor $2 een bakje kangoeroevoer gekocht en hebben we die kunnen voeren. Het voelde een beetje aan als een hond die uit je hand eet. Sommige kangoeroes hadden een volle buidel en dat was wel heel schattig om te zien. De buidel ziet er trouwens helemaal niet uit zoals in de stripverhalen, je ziet ze namelijk helemaal niet zitten en af en toe komt er een kopje of voeten uitgestoken, maar de opening zie je niet.

Tegen de tijd dat het ging schemeren, was het tijd voor de Penguin Parade. We waren er al voor gewaarschuwd dat het erg toeristisch zou zijn en we stonden er dus niet van te kijken toen er tribunes op het strand stonden. Helaas mochten we geen foto’s nemen, ook niet zonder flits. Op Phillip Island leeft een pinguïnkolonie van zo’n 60.000 pinguïns en toen wij er waren, kwamen er ongeveer 800 pinguïns aan land. Het is de kleinste pinguïn soort die er is die hier leeft en het waren dus echt schattige beestjes. Een beetje schijterig zijn ze wel! Ze komen aanzwemmen in groepjes van 3 of 4, maar dan durven ze het strand (naar hun huisjes) nog niet over te steken. Ze verzamelen zich aan de waterkant totdat de groep groot genoeg is en dan rennen ze het strand over. Hier kunnen wel verschillende pogingen aan vooraf gaan. Als er eentje terug de zee in rent, dan volgt de rest en begint het hele proces van voor af aan. Ze hebben ook een hele boardwalk aangelegd van het strand naar het visitor centre zodat je ze ook nog ziet als ze aan wal zijn. Op het moment zijn ze bezig met het bouwen van hun nestjes en zich klaarmaken voor het paarseizoen. Daar moeten ze blijkbaar voor oefenen en dus maakte ze veel lawaai en we hebben zelfs een stelletje gezien die de daad zelf ook aan het oefenen waren! Rond 7uur was het weer tijd om terug te rijden naar Melbourne en vonden we het toch wel de moeite waard geweest.

Komend weekend is het al laatste weekend dat we met zijn drieën zijn, daarna komen de ouders van Lieke en een week later ook Dimitri en zo loopt alles dus een beetje ten einde. Dat gaan we van het weekend dus maar even goed vieren. We moeten eerst nog alle drie ons onderzoek afronden, maar daarna gaan we allemaal op onze eigen manier nog even van dit mooie land genieten. Wat is de tijd voorbij gevlogen zeg! Maar stiekem kijk ik er ook wel al weer in beetje naar uit om mijn leventje in Nederland weer op te pakken en om iedereen weer te zien! :)

Heel veel liefs!

  • 28 Juni 2013 - 09:46

    Rachelle:

    Super ervaringen allemaal weer! Zal wel weer even wennen zijn als je weer terug bent in Nederland! Maar wat een mooie herinnering heb je hier aan :)! Ben stiekem wel blij als ik weer met je kan borrelen ;)! Geniet nog goed van je laatste weken meissie! X

  • 28 Juni 2013 - 10:02

    Corina:

    Hee Lienke,

    Goed dat je me even attendeerde op je nieuwe blog :) Toevallig had ik gisteravond nog eens gekeken en gezien dat Lieke wel al wat had gepost. Jullie lopen wel ongeveer gelijk. Weer wel leuke foto's hoor. Als Marian de foto's van de kangoeroes ziet, stapt ze morgen op het vliegtuig om ook naar Phillip Island te gaan. Hadden we dat geweten........ Jammer dat je van die pinguïns geen foto's mag maken want dat lijkt me echt gaaf om te zien.
    Ja, je tijd daar is al weer bijna om. Geniet er nog maar van. Op jouw foto's zie ik namelijk de zon en hier buiten alleen maar drizzle. De kachel kan vanavond ook weer aan. Jammer want het is Concert at Sea weekend. We hebben kaartjes gewonnen voor vrijdagavond. Mocht de zon toch nog de weg naar Zeeland gevonden krijgen, gaan we nog proberen te gaan genieten van Kane en anderen.
    Op de achtergrond hoor ik nu jouw favoriete vrijdagochtend column op de radio van Peter Heerschop. Die gaat ook naar CAS zegt ie.
    Je broertje is vanochtend in alle vroegte vertrokken naar Frankrijk. Hoop dat hij wat zon kan happen daar.
    Nou, geniet van jullie laatste weekend met z'n drietjes. Wij gaan genieten van twee weekjes met z'n tweetjes!

    Groetjes aan Eva en Lieke en tot mails..... of whatsapps.....

    mama

  • 28 Juni 2013 - 10:07

    Lienke Oostvogels:

    Ho Ho, dit moet ik even rechtzetten! Lieke had er nog geen van Tasmanie gepost dus ik heb er tussendoor nog eentje gedaan. Goed tellen mam ;)

  • 28 Juni 2013 - 12:08

    Tante Marja:

    Hoi Lienke,Toevallig hebben we vorige week bij Peter de dvd van Australie en Nieuw-zeeland gekeken dus ook de invasie van de pinquins.Hij vond het toen ook zeer toeristisch.Nog even de laatste werkzaamheden en dan nog even genieten van het land samen met Dimitri.Geniet ervan.Verder veel succes de 19e juli.Groetjes uit een nat en koud Wernhout

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lienke

Actief sinds 28 Jan. 2013
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 15156

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 28 Augustus 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: