Eerste tripje - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Lienke Oostvogels - WaarBenJij.nu Eerste tripje - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Lienke Oostvogels - WaarBenJij.nu

Eerste tripje

Blijf op de hoogte en volg Lienke

20 Maart 2013 | Australië, Melbourne

Afgelopen weekend was het zover, onze driedaagse tour naar de Great Ocean Road and the Grampians. Vrijdag ochtend om 7.05 werden we opgehaald door een klein busje net om de hoek van ons appartement. De Great Ocean Road is een weg die langs de kust is aangelegd, in eerste instantie om werkgelegenehid te creëren voor de terugkerende soldaten van wereld oorlog I. Het eerste stuk, met de haarspeldbochten en de rotsblokken aan de ene kant van de weg, deed een beetje denken aan Zuid-Europa. De andere kant van de weg bestond uit vele kleine stukjes strand en dit deel van de kust is erg populair onder surfers. De golven waren echt hoog dus ik zal het ze niet snel na doen, maar wel leuk om ze in actie te zien.

Peter, onze veelpratende en alleswetende gids, stopte regelmatig zodat we vaak van de mooie omgeving konden genieten. Hij heeft ons het hele weekend goed verzorgd door vaak voor koffie of thee te stoppen met altijd een koekje en een stuk fruit erbij!

Onderweg zijn we via Otway National Park gereden, waar we een aantal koala’s in de boom hebben zien hangen! Eigenlijk zijn het maar saaie beesten, ze zitten de hele tijd in een boom blaadjes te eten en te slapen totdat de boom geen bladeren meer over heeft (en dus uiteindelijk dood gaat) en dan gaan ze naar de volgende. Maargoed als je naar Austrialië gaat, moet je natuurlijk koala’s gezien hebben ;) En ze zijn in het echt net zo schattig als de knuffelbeesten.

De great ocean road staat voornamelijk bekend om de twaalf apostelen. Dit zijn 12 rotsblokken van limestone die in de zee staan. Nummer 9 is een keer gesneuveld en eigenlijk heten ze alleen maar apostelen omdat het er toevallig 12 waren maar mooi was het zeker wel! Vrijdag hebben we ze bij zonsondergang bekeken (al was het wat bewolkt) waardoor de kleur steeds veranderde en een prachtig uitzicht opleverde. Zaterdagochtend hebben we ze nog een keer van de andere kant bekeken.

Het deel na de twaalf apostelen en tevens het laatste deel van de great ocean road wordt ook wel de shipwreck coast genoemd. Het werd al snel duidelijk waar die naam vandaan komt; met de wilde zee, de rotsblokken en cliffs is het niet gek dat hier al verschillende schepen zijn gestrand. Maar wederom was de omgeving erg mooi om te zien! Helaas hebben we zaterdag wel redelijk veel regen gehad waardoor we minder lang de bus uit zijn geweest op de verschillende uitkijkpunten.

Vrijdagnacht hebben we aan de route geslapen. Kamperen was standaard inbegrepen in de tour (ookal dachten wij dat het alleen om de tweede nacht in de Grampians zou gaan), maar als je wilde kon je extra betalen en overnachten in een hostel. 6 van de 16 mensen op onze tour hadden voor deze optie gekozen. De overige 10, waaronder wij, zouden dus gaan kamperen! Het bleek dat het kamperen betekende dat je een tentje opzette recht naast het hostel op een stuk keiharde grond met alleen een dun matje om op te slapen (ik moet eigenlijk zeggen liggen, want van slapen is niet veel terecht gekomen)!

Na de great ocean road zijn we via Tower Hill, een slapende vulkaan, naar de Grampians gereden. De Grampians zijn een aantal bergen met veel bossen erom heen waar nu een nationaal park van is gemaakt. In dit park komen onder andere kangoeroes en emoes in het wild voor. Ik dacht dat we alleen kangoeroes zouden zien als we geluk hadden, maar ze lopen gewoon aan de kant van de weg dus we hebben er dus veeeel gezien! Op een veldje in de Grampians liepen zelfs “tamme” kangoeroes rond en daar kun je dus gewoon tussendoor lopen. Als je naar de gezichten op de foto’s kijkt dan valt te zien dat we dit toch nog wel een beetje spannend vonden.

Ondertussen heb ik trouwens ook een aantal van de Australische dieren geproefd. Op de Victoria Night Market staat ook een kraampje met ‘the great Aussie bite’ en die moesten we natuurlijk proberen. We kregen een worstje emoe, kangoeroe burger en krokodillenvlees. De emoe was eigenlijk niet veel bijzonders en de krokodil leek een beetje op taaie kip!
De tweede nacht hebben we besloten om toch maar niet te kamperen. Het was heel de dag al wat aan het regen waardoor het flink afgekoeld was en van de 10 die de eerste nacht hebben gekampeerd, is er maar eentje overgebleven. De rest heeft er voor gekozen om voor $20 lekker warm en comfortabel in een bed te slapen. Steve, de eigenaar van het ‘resort’ (met de grappige naam “asses ears”) waar we verbleven, heeft ‘s avonds zelfs de open haard aan gestoken en hij zei dat hij dat alleen maar doet als het onder de 10 graden wordt!

De zondag was het weer gelukkig al iets beter, al was het ‘s ochtends nog wel bewolkt en fris. In de Grampians zijn we nog naar de McKenzie Falls gegaan, de grootste watervallen in dat gebied. In totaal een afdaling van 600 meter en de natuur was wederom prachtig om te zien! Daarna was het alweer tijd om richting Melbourne te vertrekken. Onderweg zijn we natuurlijk nog een aantal keer gestopt, onder andere bij Seppler wijngaard waar we een aantal wijnen hebben mogen proeven. Ze maken daar ook een sparkling red wine. Ik wist niet dat dit bestond maar hij was de moeite waard.

Al met al was het een vermoeiend weekend, maar zeker de moeite waard! Ik wil zeker nog meer van dit mooie land verkennen en we gaan van de week dus ook maar gelijk kijken of we misschien het weekend van pasen weer iets kunnen doen, we hebben dan namelijk een lang weekend vrij (net als in Nederland). En anders heb ik sowieso het uitstapje naar Sydney en the Blue Mountains in mei met mijn ouders in het vooruitzicht!

See you later alligators! x

• 20 Maart 2013 - 10:40

Corina:

Hee Lienke,

leuk, uitgebreid verslag weer hoor. Op deze manier begint het voor ons ook te leven :) Nog 4,5 week en dan landen wij in Melbourne. Weg in dit kikkerland waar nu al weer, bij het begin van de lente, de natte sneeuw uit de lucht komt vallen.
    groetjes,
    mum

• 20 Maart 2013 - 11:58

Broer:

haaa zusje.

leuk verhaaltje zo om te lezen. gaat wel goed volgens mij daar! je zei dat je het ook leuk vind om berichtjes te lezen van wat er in nederland gebeurt.

hier gaat het goed hoor. Het is 2 weken geen eredivisie vanwege de interlands. Die zijn saai. PSV word gewoon kampioen want pelle is de volgende wedstrijd geschorst en dus verliest feijenoord en verliest zo punten. Ajax moet nog tegen psv en zal dat ook verliezen dus betekent psv kampioen.

Dimitri voelde zich hier wel thuis op de verjaardag van onze papa. Zat met zijn sokken op de bank en dronk alle palm op...

zoals mama ook al zei sneeuwt en regent het hier, dus rik hoeft de goot dan niet schoon te maken he. jammer genoeg.

verder krijg ik deze week te horen of ik op gesprek mag komen bij aquadome scheldorado, er zijn meer als 300 solicitanten zeiden ze. dus dat moet wel goed komen.

meer gebeurt er hier niet.
    groetjes

• 20 Maart 2013 - 12:41

Tante Marja:

Hoi Lienke
    Leuk om je verslag weer te lezen.Heel herkenbaar want Peter heeft ook de Great Ocean Road gereden
    Dus ik herkende de 12 apostelen wel.Jammer dat je daar niet wat beter weer had.
    Groetjes tante Marja

• 20 Maart 2013 - 12:53

Cees En Joke Oostvogels:

Hoi Lienke, als je dit zo leest dan is het voor ons toch maar afzien. Sneeuw, rgen kou enz. Bij ons hangen er ijspegels in de boom en dat is niet lekker knuffelen.
    ook de foto's zijn leuk. Zou je nog wel terugkomen???
    Van Rik moet je niet zoveel geloven, want die is nu al op van de zenuwen. 020 (dit is Amsterdam) wordt gewoon kampioen en Nac gaan voor de play offs.
    Lienke de groeten en het gaat je goed.
    Wees gegroet vanuit het allermooiste durp in Nederland. Cees en Joke

• 20 Maart 2013 - 20:46

Lianne:

Het lienke Wat, geweldig verslag. Ook wij zijn jaloers ,maar het is je gegund hoor! Hier is niet zoveel te melden,behoudens dat je ook ome cees en tante joke echt niet is het mooiste dorp van nederland wonen! En je raad vast wel waarom dat gelogen is.
    Lienke, we wensen je verder nog veel "leer"plezier! Heb je trouwens al veel rokende zwangere gevonden?
    O ja en weet je dat mooi rood niet lelijk is??!!(vraag maar aan je pa)
    Groetjes en tot schrijvens

• 22 Maart 2013 - 11:49

Ineke:

Hoi Lienke
    Hartstikke leuk om je te volgen en te zien wat je meemaakt.
    Leuk dat je dat deelt met iedereen.
    Heel veel succes met je stage en ga ook lekker door met genieten.
    Veel plezier gewenst vanuit Achtmaal.
    Ineke

• 24 Maart 2013 - 18:34

Jessica:

Lientje!!
    Leuk om te lezen allemaal :D Lekker in een tentje naast het hostel slapen, ik zat een beetje hardop te lachen ;) Maar gaaf dat je zoveel leuke dingen ziet, ik denk dat ik toch ook maar langs kom hihi... Gaaf dat je ouders er binnenkort ook al zijn.
    Hier is het, zoals je als van iedereen hoort natuurlijk, alleen maar koud met gevoelstemperatuur -10 ofzo (geen grapje), dus dat is niet echt genieten. Gelukkig sneeuwt het in Alkmaar niet maar schijnt de zon steeds, in het zuiden zijn ze nog slechter af..
    Mn kat probeert ook tegen je te praten door op het toetsenbord te gaan liggen :P
    Verder heb ik eigenlijk niet zo veel te vertellen ook, omdat je alles natuurlijk al weet via de WA. Ik spreek je snel weer honey! Have fun!
    Kus!

• 24 Maart 2013 - 23:58

Lienke Oostvogels:

Ohja, stage!
    Inmiddels heb ik 4 vrouwen gehad die zijn langs gekomen voor hun interview met de apotheker en die ik vanaf nu dus in de tijd kan gaan volgen. Het hadden er al wat meer kunnen zijn; afgelopen vrijdag is er eentje niet op komen dagen en vandaag heb ik er ook eentje ingepland, maar de apotheker is ziek dus gaat het ook niet door. Buiten deze vrouwen om heb ik er nog 3 die ik nog moet inplannen voor het onderzoek. In totaal zit ik dan dus op 9 vrouwen. Dus ik ben er eigenlijk al bijna! (moet er 10).
    De mannen is wel veel lastiger. Ik heb er tot nu toe 2 die ingestemd hebben met het onderzoek, maar zij konden beide niet meekomen naar de afspraak van hun partner dus ze zijn nog niet langs geweest voor het onderzoek. De mannen zijn gewoon niet zo gemotiveerd om te stoppen met roken, of in ieder geval niet op deze manier. Ik denk dat ik dus de conclusie van mn onderzoek al kan schrijven ;) haha.
    Later weer meer :)
    Trouwens bedankt voor de reacties, vind het echt heel leuk om ze te lezen! x

• 25 Maart 2013 - 13:16

Elly:

Hallo Lienke,
    Leuk om af en toe iets van je te lezen. We zijn inderdaad naar Lanzarote geweest en lekker van het weer genoten. Ik ga je alvast feliciteren met je verjaardag en hoop dat je een leuke dag hebt. Veel succes en geniet ervan. Liefs Elly

• 01 April 2013 - 17:43

Irene:

Hoi Lienke,
    eindelijk eens even tijd gemaakt om al jou uitgebreide verslagen te lezen en foto's te zien!
    Volgens mij verveel je je geen moment daar! en al een lekker kleurtje, in ieder geval beter dan de steeds wittere huidjes van ons. Fijn om te lezen (en te zien) dat je het goed naar je zin hebt. ik heb gezocht naar de foto van de kangeroes en jullie angstige gezichten maar niet kunnen vinden. Maar dat kan natuurlijk aan mij liggen...
    Ik heb het idee dat je eigenlijke doel daar, je stage toch...?, een beetje op de achtergrond is geraakt maar lees dat je je conclusie toch al kan schrijven. (dan ben je verder dan ik...) Als je 20 mannen nodig heb , mag je nog wel even doorzoeken. Don Piano heeft hier ook weer een paar daagjes gelogeerd, volgens mij is die kat hoogbegaafd! hij aporteert als een hond en gaat vrijwillig in zijn doos zitten als het tijd is om weer te verkassen. gek beest. Kyra begroet haar al net zo enthousiast als dat ze jou zou begroeten.
    Ik wens je nog heel veel plezier en succes met je onderzoek!

Groetjes, Irene (en natuurlijk ook van Gerrie)