De eerste maand - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Lienke Oostvogels - WaarBenJij.nu De eerste maand - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Lienke Oostvogels - WaarBenJij.nu

De eerste maand

Blijf op de hoogte en volg Lienke

04 Maart 2013 | Australië, Melbourne

Vandaag is het alweer precies een maand geleden dat ik uit Nederland ben vertrokken. De tijd is echt voorbij gevlogen! (maar dat schijnt een goed teken te zijn)

Van het thuisfront hoorde ik dat jullie op een update over mijn stage zitten te wachten. Eigenlijk valt daar niet zo heel veel te melden. Ik ben iedere dag bezig met het zoeken van zwangere vrouwen en partners die roken door de medische dossiers van die vrouwen te bekijken. Als ik ze gevonden heb, spreek ik ze aan als ze in de wachtkamer zitten te wachten. Ik had van te voren wel gedacht dat het iets makkelijker zou gaan eigenlijk, maar het blijkt dat een deel van de vrouwen niet naar hun afspraak komen. Als je ervan uit gaat dat de mensen met gezond verstand stoppen met roken als ze zwanger zijn dan blijven de gedemotiveerde en apartere types, die ik dus mag benaderen om te proberen ze alsnog zo ver te krijgen dat ze stoppen. De partners zijn nog erger, over het algemeen roken die gewoon stug door alsof dat geen invloed heeft. Dat is ook niet echt motiverend voor de vrouw, lijkt mij maar goed zij zullen dat zelf anders zien. Plus het is ook moeilijker om in contact te komen met de partners, omdat die geen patiënten zijn van het ziekenhuis.

Tot nu toe heb ik wel al een paar vrouwen en (nog maar) één man die mee willen doen aan het onderzoek. Maar het wordt niet makkelijker nadat ze eenmaal ingestemd hebben. Daarna moeten ze namelijk nog een keer langs komen voor een interview met de apotheker en nog een paar gesprekken om te zien hoe het gaat. Zoals ik al zei zijn ze niet zo nauw met het komen naar hun afspraken dus is het moeilijk om in contact te blijven met ze. Mijn begeleider is nu bezig om de artsen er bij te betrekken. Zij horen sowieso al naar het rookgedrag te vragen en het idee is dan dat als de patiënten roken hij/zij ze doorverwijst naar de apotheek. Op deze manier hopen we meer mensen te vinden en voornamelijk meer partners. Dit idee moet wel eerst nog goedgekeurd worden door de ethische commissie dus het is ff afwachten daarop.

Verder zijn we nu een paar keer naar de Queen Victoria Market geweest, waar we letterlijk naast wonen. Dit is echt een mega grote markt waar je van alles en nog wat (meestal goedkoop) kunt kopen. Het is vooral een belevenis om op zondagmiddag na 2 uur te gaan. Op maandag zijn ze namelijk dicht en dus moeten ze zondag van alle verse producten af waardoor het een groot roep en schreeuw festijn van marktboeren wordt. Zo hebben we hele goedkope vis en vlees kunnen kopen. Op woensdagavond hebben ze ook een ‘night market’ en er staan dan veel kraampjes met eten en drinken (er staat ook een kraampje met ‘ Dutch pancakes’, dit zijn poffertjes ;)). Helaas kwamen we er afgelopen week te laat achter dat er ook een kraampje staat met Aussie BBQ, met kangaroe- en krokodillenvlees! Maar we hebben al besloten dat we komende woensdag dat gaan proberen.

Afgelopen weekend hebben we het wat rustig aan gedaan. Op zaterdag hebben we wat geshopt en zijn we ’s avonds naar ‘Little Italy’ geweest, een straat in Melbourne waar je je heel even het gevoel hebt dat je in Italië loopt. We hebben daar heerlijke pasta gegeten en hebben daarna genoten van Italiaans schepijs! Zondag zijn we weer naar het strand geweest. We hadden in ons boekje gelezen dat ook op het strand in St. Kilda (net buiten Melbourne) pinguïns bij zonsondergang aan land komen. We hebben ergens in een tentje Fish and Chips gegeten voor slechts $3! Daarna zijn we naar de pier gelopen, waar de pinguïns tussen de rotsen hun nesten hebben. Er waren ook een paar vrijwilligers met rode lampen die ze op de pinguïns schenen, zodat je ze goed kon zien en de pinguïns vonden dat niet storend. Een van de vrijwilligers maakte ons wijs dat rond half 10 de ouders met vis voor de kleintjes aan wal zouden komen, maar die hebben we helaas nooit gezien.

Ook hebben we ons eerste tripje geboekt. 15 Maart gaan we met een driedaagse tour naar the Great Ocean Road en gaan we kamperen in The Grampians, een regenwoud waar kangaroes en koala’s in het wild voorkomen. Ben benieuwd!

Dat was het wel weer van mijn kant :) Hoe is het in Nederland? Ik zag dat de lente ook eindelijk op komst is bij jullie! Ik hoop dat de zomer hier nog ff aanhoudt, als ik nu in de winkels rondloop en al die truien zie, word ik niet echt vrolijk!

Liefs Lienke

  • 04 Maart 2013 - 07:08

    Bianca Maas:

    Hoi Lienke,
    Wat een leuke update vanuit australie.En wat een opgave om die mensen te motiveren om te stoppen met roken.Verder heb ik het idee dat je er lekker van geniet,dus ga zo door.
    Hier in nederland helaas nog steeds koud ,maar er komt beter weer aan gelukkig.
    Nou Lienke het beste ,en tot de volgende update ,gr Bianca

  • 08 Maart 2013 - 11:34

    Corina:

    Hee Lienke,

    Je vraagt hoe het in Nederland is en dat je hebt gezien dat de lente in aantocht is! Nou, die hebben we al weer achter de rug na vandaag. Het gaat gewoon weer vriezen en sneeuwen (zegt men). Hier hangen de winkels vol met voorjaarskleuren en kleding waar je normaal gesproken heel blij van wordt maar met de vooruitzichten in je achterhoofd valt dat niet mee. Dat is overigens wel goed voor de bankrekening! Die wordt toch meer met rust gelaten nu jij er niet bent om op zaterdagmiddag even de stad in te gaan. Haha.
    Ook Peter Heerschop zei vanochtend dat de rokjes weer de kast in kunnen :) Ik hoorde trouwens dat je hem ook kunt terug luisteren dus wellicht kun je ook lieve Marianne blijven volgen?
    Maar ook goed nieuws: we hebben net bericht gehad dat onze reis bevestigd kan worden: dus Aussies, here we come!
    Alleen het hotel in Melbourne is gewijzigd vanwege grote drukte. Hoop dat dat niet allemaal voor ons is.
    Nou ik ben benieuwd naar je volgende update en je ervaringen met kangoeroes en koalas.
    Groetjes,
    mum

  • 09 Maart 2013 - 18:41

    Vader:

    Hi Lienke Oestvoegels.
    Ik lees dat je al thuis begint te voelen omdat het shoppen al aardig begint te lukken. Houdt je er wel rekening mee dat je ook op de terugreis een max aan gewicht hebt. We kunnen natuurlijk altijd nog een vrachtvliegtuig charteren.
    Hier wordt het weer winter, nu ik net het gazon heb geverticurteerd en opnieuw heb ingezaaid. Afgelopen woensdag was het nog 16 graden. Arie & Zn hebben ook de grote snoeibeurt weer gedaan, kun kan nu alles kapot vriezen. Ik kwam vandaag Harry en Moniek nog tegen en zij waren vanuit Groningen afgezakt naar het warme zuiden. Het schijnt dat de rayonhoofden deze week bij elkaar komen. Ik denk dat ze hun jaarlijkse feestavond hebben. Voor de rest gaat alles zijn gangetje en veranderd er niet zoveel. Ajax blijft gewoon winnen en wordt dus gewoon weer kampioen. De Boys degraderen weer en ik heb vandaag weer een aantal hevige discussies gehad over trainers, leiders en boze moeders. Voetbal was vandaag afgelast, dus moet er iets anders zijn om over te klagen.
    Ik denk dat je deze gesprekken wel mist aan de keukentafel. Ik moet nog steeds de klusjes bij Dimitri afmaken, maar ja, vandaag moest ik gaan shoppen met je mum, dus weer geen tijd. Ik denk wel dat het af zal zijn voordat je weer thuis zult zijn.
    Vanvond Grieken met Jack en Ellie, die gaan morgen lekker op vakantie naar Lanzarotte. Ook lekker weertje daar. We gaan nu een flesje opentrekken. Proost.
    vader

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lienke

Actief sinds 28 Jan. 2013
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 15166

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 28 Augustus 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: